Celozrnný koláč s ricottou

Tenhle koláč dělám v mnoha variantách. Lze na něj použít jakékoliv sezónní ovoce. Je velmi jednoduchý a myslím, že snad ani nedá zkazit. Ale výsledný efekt je velký!
Na korpus můžete použít jak hladkou, tak celozrnnou mouku. V bezlepkové verzi můžete mouku nahradit v poměru 1:1 mletými mandlemi a rozmixovanými bezlepkovými ovesnými vločkami.
V létě je úžasný s ostružinami, borůvkami, meruňkami, teď na podzim jsou skvělé švestky, blumy nebo hrušky. Doplnit jej můžete podle fantazie mákem, karamelem nebo nechat jen tak v základní verzi.


Suroviny:
Na korpus:
  • 100 g másla
  • 200 g celozrnné špaldové mouky
  • 3 lžíce cukru (třtinový nebo kokosový)
  • 1 vejce
  • špetka soli
Na krém:
  • 2 ricotty (nebo 2 tvarohy, případně kombinace)
  • 3 vejce
  • 1/2 vanilkového pudinku (prášek, ne uvařený)
  • javorový sirup dle chuti a sladkosti ovoce
  • lžička pomerančové kůry
  • 3 lžíce mletého máku (nemusí být, hodí se hlavně ke švestkám a blumám)
Ovoce dle sezony

Postup:
Z uvedených suroviny uhněteme těsto, které zabalíme do folie a dáme na hodinku nebo déle do lednice. Přiznávám, že já to nedělám vždy. Když spěchám, pracuji s těstem hned a moc velký rozdíl v tom nevidím.
Suroviny na krém rozmixujeme v hladkou hmotu. Přidáme případně mák.
Těsto na korpus rozválíme a dámě do dortové nebo koláčové formy vyložené pečícím papírem. Dno korpusu propícháme na několika místech vidličkou. Vlijeme krém, poklademe ovocem (v případě, že použijete hrušky, je fajn pokapat karamelem, ten slaný je moje tajná zbraň).
Pečeme velmi pozvolna na 165 stupňů asi hodinu.

Tento konkrétní koláč jsem pekla ze surovin, které mi zbyly z natáčení podzimního Polopatě, kde jsem dělala švestkové knedlíky s rozvarem. Proto jsem použila do krému mák a nahoru kromě úžasný bio švestek ze Světa bedýnek i zbytek rozvaru (na másle orestované nakrájené švestky s javorovým sirupem a kapkou rumu). Ale není to potřeba, i bez rozvaru bude koláč úžasný!

A tohle je můj druhý favorit! Bez máku a s hruškami, na které jsem nakapala slaný karamel.

Dobrou chuť!

Komentáře

Oblíbené příspěvky